מהו טופס משקיע כשיר?

תוכן עניינים

מהו טופס משקיע כשיר?

יחיאל קדם

יחיאל קדם

מתכנן פיננסי CFP, מתכנן פרישה. מומחה בתחום הפנסיוני ובתחום המיסוי הפנסיוני. ליווי בכירים בפרישה וליווי משפחות אמידות.

משקיע כשיר הוא סטטוס נחשק ונחשב בעולם ההשקעות. המשמעות שלו היא רחבה בכל הנוגע לזכויות יתר של המשקיע וגישה לאפשרויות השקעה יותר אטרקטיביות.

הוא ניתן למשקיעים בעלי מאפיינים מסוימים בלבד, בהתאם לקווים מנחים כלליים מטעם המדינה, אם כי כל בית השקעות מציב דרישות מעט שונות בפני הלקוח המבקש לקבל את הסטטוס.

אם כן – מה זה אומר להיות משקיע כשיר, או לקוח כשיר? מהו טופס משקיע כשיר ומה חשוב לדעת עליו? צוות תאודור – שירותי תכנון פיננסי ופנסיוני היברידיים – עם ההסבר המלא.

מדוע כדאי להיות משקיע כשיר?

משקיע מוסמך נקרא גם משקיע כשיר, או משקיע מסווג, או משקיע מתוחכם –  יכול להיות אדם פרטי, או תאגיד (פרטי או מוסדי) ואף ארגון צדקה, אם הוא מנהל מאזן פיננסי בשווי גבוה.

מי שזוכה בתואר משקיע כשיר או מוסמך הוא משקיע בעל יכולת כלכלית בלתי מבוטלת. 

עליו להיות אמיד כלכלית במידה מספקת כדי לקבל גישה להשקעות "סגורות" כמו הנפקות פרטיות שאינן נגישות לכלל הציבור כי הן מותנות בסכום השקעה מינימלי וכן מאפשרות למשקיע ליהנות מרווחים גדולים יותר. 

הוא זכאי להנחות משמעותיות ברכישת ניירות ערך בשלב ההנפקה הראשוני וכן יכול להיחשף להשקעות ללא תשקיף.

יש לו גישה למידע פיננסי מלא וגישה לנתונים מסווגים לגבי כל השקעה והוא גם רשאי להשקיע בהנפקות פרטיות של עסקים. אם המשקיע הוא חברה, הוא יכול למכור את ניירות הערך של החברה ללקוחות כשירים אחרים.

מהם הקריטריונים לקבלת סטטוס "משקיע מוסמך" לפי החוק?

הרשות לניירות ערך והחוק בישראל קובעים מספר פרמטרים כלכליים לקבלת המעמד. לצד עמידה בקריטריונים, מועמד לקבלת תואר משקיע כשר, צריך למלא גם טופס (אודותיו נפרט עוד רגע).

עם זאת, יש לציין כי החוק אינו מבהיר באופן מדויק אילו מסמכים ואיזה מידע נדרש לספק המועמד לקבלת מעמד משקיע כשיר או מוסמך.

לכן, לכל גוף השקעות אליו פונה מועמד כזה, מפעיל שיקול דעת משלו ופועל לפי נהלים משלו ליצירת תהליך אישור כשירותו של המשקיע.

למרות האמור מעלה, בדרך כלל מדובר על תהליך בעל קווים כלליים זהים בכל הגופים הרלוונטיים, הכולל מילוי טופס "אישור כשירות" ופירוט התנאים.

פנסיה תקציבית לבעלי שליטה

לקוח כשיר לפי הגדרת החוק

בחלק הראשון של הטופס, המשקיע צריך לאשר כי הוא עונה על ההגדרה החוקית של משקיע כשיר. לאחר מכן עליו לבחור את האפשרות המתאימה לגביו מתוך מספר אפשרויות:

  1. השווי הכולל סך נכסים נזילים מעל 8,364,177 ש"ח
  2. גובה הכנסה שנתית בשנתיים האחרונות לפחות הכנסה אישית מעל 1,254,627 ש"ח, או הכנסה משפחתית מעל 1,881,940 ש"ח.
  3. המבחן המשולב – שווי נכסים נזילים מעל 5,227,610 ש"ח לצד הכנסה שנתית אישית בשנתיים האחרונות מעל 627,313 ש"ח, או הכנסה שנתית משפחתית מעל 940,969  ש"ח.


בשלב הבא, המשקיע מאשר כי הוא מודע למשמעות הפיכתו למשקיע כשיר ולסיכון הכרוך בהשקעות בסכומים גדולים. 
כמו כן הוא מאשר כי הוא מודע שעליו ליידע את הגוף המנהל באופן מיידי, אם חל שינוי במצבו הכלכלי, אשר משנה את ההגדרה החוקית שלו בתור משקיע כשיר.

בחלק האחרון של הטופס, המשקיע מצרף אסמכתא של גורם מורשה ומוסמך, כמו מתכנן פיננסי מוסמך, יועץ השקעות, עורך דין או רואה חשבון, המאשר כי נכון למועד ההצהרה, הלקוח עומד בתנאים הנדרשים לקבלת מעמד משקיע כשיר.

בשורה התחתונה,

לקוח כשיר נהנה מפריבילגיות מיוחדות ואפשרויות השקעה משתלמות. אך הוא גם נדרש לעמוד במבחני כשירות ולהכיר בסיכון הכרוך בהשקעות בסכומים גבוהים.

בכל מקרה, בין אם אתם בוחרים לגשת לתהליך קבלת מעמד לקוח כשיר ובין אם לא – חשוב לנהל את ההשקעות שלכם בצורה מושכלת, מובנית ואחראית, שתאפשר לכם ליהנות מפירות מתוקים ומספקים לטווח ארוך מאוד.

צוות תאודור מתמחה בניהול הון משפחתי ואישי, תכנון פיננסי ופנסיוני לטווח הארוך- שעובד בשבילכם.
צרו קשר לקבלת מידע נוסף ולקביעת פגישת היכרות ללא התחייבות!

תוכן עניינים

לכל המאמרים

רוצים לקבל יותר מהחסכון הפנסיוני שלכם? צרו קשר

עקבו אחרינו

קביעת פגישה אונליין עם מומחה

השאירו פרטים ומומחה של תאודור יחזור אליכם!