קצבה פטורה ממס – סיפור מהחיים

תוכן עניינים

קצבה פטורה ממס - סיפור מהחיים

יחיאל קדם

יחיאל קדם

מתכנן פיננסי CFP, מתכנן פרישה. מומחה בתחום הפנסיוני ובתחום המיסוי הפנסיוני. ליווי בכירים בפרישה וליווי משפחות אמידות.

מערכת המס היא מסועפת ומורכבת, אך מי שמכיר ומבין אותה היטב, יכול להשתמש בתקנות והסעיפים שמרכיבים אותה לטובת תכנון יעיל ומשתלם של נכסים פנסיונים ופיננסיים.

היכרות טובה עם הסעיפים השונים מאפשרת ללקוחות תאודור לשלם פחות מס לאורך החיים וגם לאחר פטירה.

הפרשים של סכומי עתק במיסוי קצבה מוכרת

כך גם למשל במקרה של קצבה מוכרת – קצבה פטורה ממס.
רוב הלקוחות וגם רוב העוסקים בתחום, אינם בקיאים בפרטי הפרטים המשפיעים על הקצבה ולכן יכולים להפסיד סכומי עתק, בגלל ניהול לא נכון של הקצבה. 

כפל מס לאורך שנות החיסכון ושנות הפנסיה הוא תופעה נפוצה, שיכולה להגיע לסכומים של עשרות ומאות אלפי שקלים – אלא אם אתם מקפידים על תכנון מקצועי ומדויק של תיק פרישה ופיננסים.

מהי קצבה מוכרת?

קצבה מוכרת בנויה מכספים שונים, שהופקדו ע"י העובד או המעסיק אשר עומדים בתנאים מוגדרים:

  1. סכומים שהופקדו על ידי העובד לטובת חיסכון פנסיוני על שמו למטרת קצבה, אשר העובד לא קיבל עבורם הטבות מס, אלא שילם עליהם מס מלא.
  2. סכומים שהופקדו על ידי המעסיק לטובת חיסכון פנסיוני על שם העובד למטרות קצבה, אבל מעל התקרה המוכרת. לכן העובד חייב במס לפי תלוש השכר. 
  3. סכומים אלה מיועדים לתגמולים ופיצויים.

תכנון נכון של כספים אלה צריך להיעשות בהתאם לנתונים המופיעים בטופסי 106 של העובד לאורך שנות החיסכון, תוך ביצוע חישוב נומינלי, כולל תשואה.

את כל הנתונים האלה יש לעדכן באופן יעיל. 

קצבה מוכרת - דוגמאות אמיתיות

מקרה ראשון: לקוח הפקיד כספים לטובת שתי תכניות חיסכון פנסיוני:

  • פוליסת מנהלים מסוג עדיף לפני יוני 2021 עם מקדם המרה מעולה (מקדם המרה הוא המספר שבו מחלקים את סכום החיסכון הפנסיוני שנצבר. ככל שהוא נמוך יותר, הקצבה גבוהה יותר).
  • קרן פנסיה מקיפה חדשה.

לאחר חישובים ועדכונים של סכום הצבירה למטרת קצבה מוכרת, הגיע ל 865,000 ש"ח. המשמעות היא שכל סכום החיסכון הוא פטור ממס לכל ימי חייו של הלקוח – אם ממירים אותו לקצבה.
אבל כדי להרוויח את הפטור, על הלקוח לבקש עדכון של סכום החיסכון במלואו, שם מקדם ההמרה עומד על 158, כדי לקבל קצבה חודשית פטורה ממס בסך 5475 ש"ח לכל החיים.

אפשרות שניה היא לבקש עדכון של החיסכון בקרן הפנסיה – שם מקדם ההמרה עומד על 196. במקרה הזה, הלקוח יהיה זכאי לקבל קצבה חודשית פטורה בסכך של 4413 ש"ח.
מטרת החישוב והעדכון היא לשחק בצורה חכמה בין החיסכון לקרן פנסיה לבין החיסכון בביטוח המנהלים, כדי להגיע לחיסכון משמעותי במס. 

החיסכון יכול לעמוד על אלפי שקלים בחודש ובמקרה שלנו, על 1062 ש"ח בחודש.

וכמה המהלך חוסך מס בפועל:
במס שולי 14%: 149 ₪ לחודש.
במס שולי 20%: 212 ₪ לחודש.
במס שולי 31%: 329 ₪ לחודש.
במס שולי 35%: 372 ₪ לחודש.
במס שולי 47%: 499 ₪ לחודש.

מקרה שני: לקוח הפקיד כספים לקרן פנסיה ותיקה שבהסדר וגם לקופות גמל

חוסכים רבים משלמים כפל מס על קרן פנסיה ותיקה, בגלל ידע חשוב שחסר להם (ידע אשר חסר גם לרוב העוסקים בענף):

אמנם לא ניתן לקבל קצבה מוכרת עבור קרן פנסיה ותיקה. אבל מה שרוב האנשים לא יודעים הוא כי אם קיים חיסכון פנסיוני נוסף – ניתן להגדיר אותו בתור קצבה מוכרת בזכות ההפקדות שנעשו לקרן פנסיה ותיקה וכך לחסוך במס באופן משמעותי.

במקרה שלנו, דוח ההפקדות של הלקוח לקופות הגמל הציג חיסכון למטרת קצבה מוכרת בסך 65,000 ש"ח. לפי חישוב שביצענו, הסכום הכולל שחסך הלקוח היה צריך לעמוד על 400,000 ש"ח.

עם זאת, המס השולי על קצבה מקרן פנסיה ותיקה עמד על  31%, כאשר הלקוח רצה לקבל את הכספים של קופת הגמל במזומן (היוון בניכוי מס שולי) ולכן עדכון הסכומים למטרת קצבה מוכרת במקרה זה היה קריטי.

בפועל, העדכון חסך ללקוח מס שולי בגין ההפרש בין סכומי החיסכון  בגובה 31%, שהם  כ-103,850 ש"ח.

לאחר עדכון, הלקוח שילם מס על רווחים בלבד, בגובה 15% נומינלי, בסכום של כ  15,000 ש"ח.
כלומר, החיסכון בפועל עמד על סכום של כ- 89,000 ש"ח!

בשורת הרווח התחתונה

הדוגמאות הנ"ל הן רק שתיים מתוך אינספור אפשרויות לניצול נכון של קצבה מוכרת בתהליך תכנון פרישה מקצועי לטובת החוסכים.
מתכנן פרישה מקצועי עם ידע ספציפי בתחום המיסוי והפיננסים מבית תאודור יכול לשלב בין תחומי הידע השונים בצורה יעילה כדי למקסם את החיסכון ולצמצם את עלויות המס, אשר לפעמים מתבטאים בסכומי עתק.
צוות תאודור – שירותים היברידיים לתכנון פיננסי ופרישה – מספק שירות מקצועי ואישי לכל לקוח, כדי לסייע לייעל את הנכסים הפנסיוניים והפיננסיים, לשלם פחות מס לכל אורך החיים וגם לאחר מכן.  צרו קשר לקבלת מידע נוסף ותיאום פגישת היכרות!

תוכן עניינים

לכל המאמרים

רוצים לקבל יותר מהחסכון הפנסיוני שלכם? צרו קשר

עקבו אחרינו

קביעת פגישה אונליין עם מומחה

השאירו פרטים ומומחה של תאודור יחזור אליכם!